Projektowanie sklepu internetowego wg swojego pomysłu to sposób na biznes, który cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, szczególnie w czasach rozmaitych ograniczeń w tradycyjnym handlu. Kluczem do sukcesu takiego projektu jest odpowiednie przemyślenie strategii oraz podjęcie odpowiednich decyzji, które muszą zapaść na samym początku, gdy na kartce papieru kreślimy koncept naszej działalności.
Przymierzając się do zlecenia komuś stworzenia sklepu online, trzeba sobie w pierwszej kolejności odpowiedzieć na jedno zasadnicze pytanie. Przede wszystkim, zakładając własny sklep internetowy warto zastanowić się jak bardzo jesteśmy skłonni zaangażować się w projekt. Czy postrzegamy go jako przedsięwzięcie długoterminowe czy może ma to być rodzaj testu biznesowego, rozeznania rynku lub możliwie przystępnej kosztowo dywersyfikacji portfela biznesowego.
Jeśli interesuje nas bardziej drugie rozwiązanie czyli sklep prosty, wymagający stosunkowo niedużego nakładu pracy i nastawionego na szybką sprzedaż, to warto skłonić się do drugiego rozwiązania.
Internetowy sklep na gotowej platformie
Przykład? Sklep internetowy, który będzie oferował asortyment od jednego dostawcy albo w całości bazował na towarze z hurtowni internetowej. Jeśli nie jesteśmy skłonni do dużej inwestycji finansowej oraz w wymiarze nakładu czasu, zintegrowanie hurtowni z jedną z popularnych platform, oferujących gotowe rozwiązania sklepowe to przepis na postawienie sklepu w krótkim terminie, oferując przy tym szybki i przyjemny dla oka serwis. Taki luźny stosunek do sklepu internetowego prezentują często właściciele dobrze prosperujących sklepów stacjonarnych. Wówczas, e-sklep ma stanowić wsparcie sprzedażowe i alternatywę dla osób zaznajomionych już z daną firmą.
Budowa sklepów internetowych dla bardziej wymagających klientów
Jeśli w ramach analizy rynku wybraliśmy sobie kilka sklepów jako inspiracja, ale jednocześnie mamy wrażenie, że żaden z nich w pełni nie odzwierciedla tego, co sami chcielibyśmy zaproponować klientom, to znak, że warto pomyśleć o rozwiązaniu dedykowanym.
W tym przypadku, dobrym pomysłem jest znalezienie wykonawcy, specjalizującego się w sklepach opartych na tzw. open-source’owym oprogramowaniu, które można swobodnie zmieniać zgodnie z potrzebami pomysłodawcy. Projektowanie sklepu internetowego jest wtedy tylko pierwszym etapem, a później serwis oferuje szerokie możliwości zmian i udoskonaleń. W sytuacji, gdy sprzedaż online ma być fundamentem całego przedsięwzięcia, sklep musi być responsywny i działać bardzo szybko na urządzeniach mobilnych. Ponadto, spełniać wszystkie wymogi, mające wpływ na usytuowanie sklepu w naturalnych wynikach podawanych przez Google, tak aby nie opierać się jedynie na płatnych kanałach promocji (kampanie PPC i w social mediach).
Tworzenie sklepów internetowych. Jak odpowiednio przygotować się do rozmowy z agencją, aby zakładanie sklepu internetowego poszło sprawnie i skutecznie?
- Przemyśl architekturę sklepu: jakie kategorie, dostępność produktów po markach, usytuowanie koszyka, newsletter, slidery czy pop-up’y chcemy mieć na sklepie,
- Przygotuj na swój internetowy sklep content związany z asortymentem: zdjęcia, opisy, rozmiary, kody EAN,
Z jakimi platformami trzeba będzie zintegrować sklep: pod kątem płatności, wysyłek, ew. porównywarki cenowe, wystawiania faktur czy wystawiania opinii (są do tego zewnętrzne systemy, zwiększające wiarygodność sklepu), - Zadbaj o zagadnienia prawne: RODO, Regulamin, zgody prawne itp.
Gdzie sklep ma znajdować się fizycznie? Hosting, certyfikaty SSL, rejestracja domen – budowa sklepów internetowych to jedno, natomiast wybór hostingu ma niebagatelny wpływ na późniejsze funkcjonowanie i stabilność takiego sklepu. Warto zdać się tu na rekomendacje ekspertów i unikać usługodawców idących w ilość kosztem jakości.